2008-04-14

Oförstårligt

mina föräldrars vind
har en trappa
lång och krogik

man måste huka sig
för att ta sig in
i en annan värld

det luktar annorlunda
gammalt
unket

i dunklet
står bortglömda minnen
uppstaplade
arkiverade
dömda att förloras i historian

objekt som en dag varit nyuppslagna
skinande och nya
har nu förlorat all sin betydelse
förlagts till en låda
bland tusen andra nu obetydliga föremål

mina föräldrars vind
är en gravplats
den perfekt platsen
att begrava en hemlighet

i det mörkaste hörnet
knappt synbart
står ett gammalt dragskåp
slitet
täckt av tiden
................av spindelväv

i den nedersta lådan
längst in i hörnet
står en låda

betydelselös
grå
men där allt som ingen ska se
någonsin
döljts
under årtal

saker som förkroppsligar skammen
..........................................osäkerheten

saker som avslöjar besvikelsen
när jag ville vara någon starkare
än vad jag var

saker som var jag
när jag valde fel
....................så fel

saker som skulle förstöra allt
avslöja bedrägeriet
om de såg dagens ljus

så de förlades till denna låda
dömdes till livstid
nyckeln slängdes bort

jag
lyckades övertyga mig om att de inte längre existerade
att dess innehåll inte hade med mig att göra

ingen misstänkte mig
lyckades avslöja vad jag undanhållit
alla var övertygade om min oskuld

det var det perfekta brottet

så varför har jag då gått upp för trappan?

varför har jag tagit mig fram till det mörka hörnet?

låtit fingrarna sakta smeka locket på min mörkaste hemlighet

varför öppnar jag locket?

ställer lådan på bordet

tar ett steg tillbaka

lyfter blicken

och säger med darrig röst

kom

Inga kommentarer: